جستجوی این وبلاگ
۱۳۹۵ دی ۲۷, دوشنبه
تجسم ۹ دهه از تاریخ زنده میهن. Finland
تجسم ۹ دهه از تاریخ زنده میهن
شکرک قشقایی تجسم ۹ دهه از تاریخ زنده ایران .
آقای قشقایی که نهمین دهه زندگی خود را پشت سر گذاشته است ، یکی از قدیمی ترین پناهندگان ایرانی است که در فنلاند ساکن است . او هم اکنون نه تنها از قدیمیترین ایرانی/ فنلاندیها ، بلکه از مسن ترین ایرانیان ساکن در فنلاند نیز هست . درست سه دهه است که در فنلاند زندگی میکند و وقتی که به دیدنش میروی آشکارا از صمیم قلب خوشحال میشود و خوشحالیش را به سادگی و روشنی از درخشش برق چشمانش حس میکنی و با ابراز خوشحالی بی ریا و صادقانه ، این حس خوش آیند وامید آفرین را به تو نیز منتقل میکند. او نماد ۹۰۰ سال تاریخ زنده و پر تلاطم و پر از فراز و نشیب ایران است و بخش بزرگی از تاریخ دهه های مبارزاتی در فاصله دو جنگ جهانی اول و دوم و تأثیرات آن در اوضاع و احوال سیاسی و مادی ایران را درحافظه شگرف خود دارد . از مدرنیزه کردن ایران در دوران رضا شاه بگیر تا تبعید او و انتخاب پسرش محمد رضا به جای او و همه بوسیله انگلیسیها ، از نهضت ملی کردن نفت بگیر تا خیانتهای کاشانی و حزب توده یعنی اتحاد نا نوشته و نا مقدس چپ مارکسیستی و راست مذهبی !!! مبارزات کارگران شرکت نفت که او خود تمام عمرش را تا خروجش از ایران درجرگه کارگری و سر کارگری در صنعت نفت گذرانده است و دقیقا به همین خاطر هم تاریخ زنده و مجسم مبارزات کارگران شرکت نفت در زمان خیزش و نهضت ملی کردن نفت به رهبری مصدق است .
از شقه و شکافهای جبهه ملی اول و دوم بگیر تا حزب رستاخیز و انقلاب شاه و ملت ، بازمانده چندین نسل از نسلهای مبارزی که آرمانی و یا سیاسی برای اهداف خود میرزمیدند و بهای آن را هم با گوشت و پوست خود میپرداختند.
داستانها دارد از حیله های سیاستگران و سیاستگذاران، داستانها دارد از ساده لوحی های برخی مبارزان و در عین حال آنچنان ماهرانه از مکاریهای و حیله گریهای استعمار برایت تعریف میکند که گاهی انگشت حیرت به دهان خواهی گرفت . استعمار استعمار استعمار باباجان.
هرچقدر که پای صحبتهای آقای قشقایی بنشینی خسته نخواهی شد
آقای قشقایی از ورود رضا شاه به آبادان میگوید از آن موقعی که تازه اولین مدرسه مدرن را به تقلید از آتاتورک به جای مکتب هایی که ملاهای چوب فلک بدست که دمار از روزگار بچه ها درمیآوردند در آبادان تأسیس نموده بود. و با همان صدای ضعیف و لرزانش میخندد و میگوید من بابا جان خوب یادم هست که از مکتب فرار کردم و هرچه والدینم اصرار کردند حاضر نشدم دیگر به مکتب بروم .و برای رفتنم به مدرسه هم شرایط لازم را که نداشتم. !!؟
در حالی که نگاه کم سو و بی رمقش به گلهای قالی است آدامه میدهد….. در آن موقع ده ساله بودم شاید ، درست یادم نیست ، از انگلیسیها و نگهبانان و کارگران هندی آنها در صنعت نفت خوشمان نمیآمد . میرفتیم و اصرار میکردیم که ما را استخدام کنند و حقوقمان هم یک لیوان شکر ، یک بسته کوچک چای و یک تکه نان خشک خاک اره ای بود و دیگر هیچ ….برای همین مزد ناچیز هم تا میتوانستند تحقیر میکردند و اذیت . میگوید رقیب اصلی انگلیسیها در آن موقع آلمانها بودند که حکومت وقت ایران هم به رهبری رضا شاه بیشتر تمایل به همکاری و شراکت با آلمانها داشتند در حالیکه از خنده غش میکند میگوید یکبار در همان دوران بچگی ، من و دوستم که هردو گاهی دست به شیطنت هایی میزدیم و به صورت سنتی از انگلیسیها دلخور بودیم تصمیم گرفتبم که آنها را اذیت کنیم . رفتیم در حد فاصل سیمهای خاردار شرکت نفت و بیابان در محله …. آبادان یک منطقه طولانیی را عکس علامتهای آلمانها را که همان صلیب شکسته بود را روی آسفالتهای جاده باذغال کشیدیم ناگهان دیدیم نگهبانان یونیفرم پوش هندی شرکت انگلیسی نفت با یک جیپ دارند به سمت ما میآیند . یک ماشین دیگر هم از پلیسها از سمت دیگر . در حالیکه از خنده غش میرود ادامه میدهد که آقا ما هم دوپا داشتیم و دوپا هم قرض کردیم زدیم به بیابان .چون تپه و ماهور بود و ماشینها نمیتوانستند ما را دنبال کنند آمدند کنار جاده . مارا که میخندیدیم و فرار میکردیم فحش میدادند و تهدید میکردند. .
از ورود آمریکاییها به صحنه سیاسی و نفتی خاطرات جالبی نقل میکند . میگوید یک بار هم بوسیله نگهبانان آمریکایی مستقر در بخشی از شرکت نفت خود و دوستش کتک مفصلی میخورند و و قتی که امنیتی های آمریکایی مطمئن میشوند که ورود آنها به قسمت ممنوعه غیر هدفمند و اشتباهی بوده است دست از شکنجه و کتک آنها بر میدارند و آنها را تحویل پلیس دولتی میدهند .داستانها از حزب توده و مصدقیها دارد . داستانها از دخالتهای انگلیسیها در هر کاری و در همه امور دولتی و سیاسی مملکت در حافظه خود دارد .. وقتی استالین و روزولت و چرچیل به ایران آمده بودند مردم که اغلب ضد انگلیسی بودند و انگلیسیها را مکار ترین سیاستمداران میدانستند مثل امروز جکهایی برای آنها میساختند. یکی از این جوک ها این بود که این سه نفر در کنار یک حوضی پر از ماهی ایستاده بودند هرسه مسابقه گذاشتند که ببیننند چه کسی بیشتر ماهی میگیرد . روزولت رئیس جمهور آمریکا سلاحش را کشید و ترق و ترق توی حوض شلیک کرد فقط توانست چند تا ماهیی را که گلوله خورده بودند شکار کند. استالین که کله شق و احمق بود با پوتین های بلشویکی خودش پرید توی حوض و میدوید دنبال ماهیها که آنها را بادست شکار کند و هر چی سعی کرد جز یکی دوتا نتوانست با دست ماهی بگیرد ، اما وقتی که نوبت به چرچیل رسید . او دستور داد که یک سطل آوردند و همه آب حوض را خالی کرد و همه ماهیها را یک جا گرفت . بعله باباجان .شوخی نیست به این انگلیسیهای لامصب بیخود نمیگن انگلیسی !! . از زمانی که آخوندهای سادات مارونی به گفته او از لبنان آمده بودند و در دهات اطراف اهواز و آبادان گدایی میکردند میگوید . میگوید اینها یک مشت آدمهای بدبختی بودند که با لباس آخوندی میآمدند توی دهات ما مرغ و گوسفند هایمان را میخوردند و به نام سید اولاد پیغمبر خودشان را ذیحق همه زندگی روستاییان و مردم میدانستند . این ها را نمی شناسی، این آخوند ها درسهایشان را در کلاس انگلیسیها خوانده اند باباجان . اینا یک مشت گدا و گدوله بودند که حالا این طور صاحب همه چیز ما شدند.
با آرزوی سلامتی و عمر طولانی برای باباقشقایی عزیز.
یوحا سیپیله نخست وزیری فنلاند. Finland
احتمال رد صلاحیت یوحا سیپیله برای ادامه نخست وزیری دولت فنلاند.

آخرین ماه از سال ۲۰۱۶ و آغاز سال ۲۰۱۷۷ ماههای دشوار دوران حکومت دولت یوحی سیپیله نخست وزیر فنلاند از حزب اعتدال ( کسکوس ) بود . در این اواخر او مورد هجوم و بمباران سؤالات از جانب مطبوعات و خبرنگاران و مدیا و اصحاب مطبوعات و در نهایت کمیسیون های حقوقی و جزایی پارلمان قرار گرفت . داستان اما از آن جا شروع شد که او خارج از اختیاراتش از ادامه یک برنامه تلویزیونی در مورد افشای شرکت دولتی ( تالوی وارا Talvivaaran ) که یک شرکت در مورد کاوش معادن و .... میباشد جلوگیری نمود. در این افشاگری سئوال اساسی این بود که چرا دولت در ادامه کار شرکتی که همواره در حال ضرر دهی برای اقتصاد و جامعه است !! اصرار دارد ، و این شرکت ضرر ده را پایان نمیدهد و از ادامه کار آن جلو گیری نمینماید.در تحقیقات معلوم شد که این شرکت سفارشهای خود را به شرکت های غیردولتی میدهد که متعلق به اقوام آقای سیپیله هستند و در صورت ورشکسته اعلام کردن تالوی وارا Talvivaara نان شرکت های اقوام آقای سیپیله هم آجر میشود. با کشف این رانت خواری سر و صدای مطبوعات آن چنان بالا گرفت که لاجرم با دخالت پرزیدنت و آرام کردن جو جامعه از مطبوعات بگیر تا پارلمان و احزاب و.... اوضاع کمی آرام شد .اما با افشاء مسائل اخیر مبنی بر وجود شرکتهای سرمایه گذاریی که تحت مدیریت پسران سیپیله میباشد و ارتباط این شرکتها با مسافرت اخیر رئیس دولت فنلاند یعنی آقای سیپیله به هند و مطرح کردن مسائلی خارج از عرف مسائل فنلاند و در راستای سهام های پسرانش در شرکت های Terrafame-konserniin مذاکراتی انجام داده است . افشا شدن رانت خواری او در تالوی وارا ، دخالت مستبدانه او در برنامه مدیا ، برق چشم گرفتن و مورد تهدید قرار دادن مدیران زیر دست خود ، از جمله مدیر برنامه های اوله ، و مخفی نگهداشتن داراییهای غیر منقول و منقول خود ، و.... همه چیزهایی است که جامعه دموکراتیک فنلاند آن را بر نمیتابد و سیپیله را به زیر تیغ عدم صلاحیت کشانده است . تا ببینیم که در هفته آینده کار به کجا میانجامد.
پسرنوح با بدان بنشست
خاندان نبوتش گم شد
سگ اصحاب کهف روزی چند
پی مردم بگرفت و مردم شد
عاقبت همنشینی با آخوند ها و ارتباط برقرار کردن با مستبدین حکومت ایران این است.دزدی ، دیکتاتوری و زورگیری ، رانت خواری ، دروغ ، و اختلاس .
۱۳۹۵ آذر ۱۸, پنجشنبه
از فنلاند ، شریعت خواهی Finland
از فنلاند ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶
از فنلاند
اپیشنهاداتی برای اجرای برخی قوانین بر اساس شریعت به فنلاند هم داده شده است !!؟.
محقق اسلام شناس فنلاندی آقای یاکو همن آنتیلا Jaako Hämeen- Anttila پروفسور در دانشگاه از دانشگاه ادینبوری ،میگوید آن طور هم که تبلیغ شده است قوانین شریعت متعلق به عصر حجر نیست!!!؟ او که استاد و پروفسور اسلام شناسی میباشد میگوید اگر چه مسلمانان در فنلاند چندان خواهان اجرای قوانین قضایی بر اساس شریعت نیستند اما بسیارند مسلمانان فنلاندی که حامی شریعت هستند.
شش سال قبل ، جماعتی از مسلمین فنلاند خواهان رسیدگی به بعضی از امورات قضاییشان در دادگاههای فنلاند بر اساس قوانین شریعت و حکم قرآن شده بودند . از جمله این امورات اجرا و حل و فصل مسئله طلاق بر اساس قوانین موجود درشریعت بود . یکی از جوامع اسلامی در فنلاند در سال ۲۰۱۰ پیشنهادی را در مورد ضمیمه کردن قوانین شریعت در مورد ازدواج و طلاق شرعی به قوانین فنلاندی در این زمینه را داده بود .، از جمله این قوانین به عنوان مثال در مورد طلاق فرصت ۶ ماهه دادن به زوجین متقاضی جهت صلح و در صورت حادثه طلاق مجاز نبودن ازدواج مجدد برای زن تا سه ماه بعد از طلاق ( نگه داشتن عده ) و بعد از آن مجاز به ازدواج مجدد .
وزارت داگستری اما در قبال این درخواست واکنش نشان داده و اعلان نموده است که در فنلاند قوانین فنلاند ساری و جاری است و همه مردم از هر نوع دین و ایدئولوژیی مشمول بر این قوانین هستند و در مورد صاحبان ایدئولوژیهای مختلف هم فرقی نمیکند .
پروفسور یاکو آنتیلا اما میگوید چرا نباید چنین چیزی که هم اکنون در بعضی از کشور های بزرگ غربی همچون انگلیس و کانادا که از شمار بالایی از مسلمانان برخوردار هستند مورد پذیرش و قبول قرار گرفته و ساری و جاری است در سایر کشور های غربی به رسمیت شناخته نشود . در این کشورهای غربی این گونه قوانین به نفع شریعت خواهان ، تغییر کرده و مشگلی هم پیش نیامده ، چرا در مابقی کشور های غرب نه !!!؟ به نظر او ویژه گیها و اهمیت قوانین و شرایط حاکم بر خانواده در چارچوب قوانین شریعت تضاد عمده ای با سیستم حقوقی در غرب ندارد .
به نظر او مسلمانان اروپا ، خود ، خواهان اجرای قوانین حقوق جزایی اسلامی همچون شلاق زدن و سخت گرفتنهای قوانین شریعت اسلامی در غرب نیستند ، اما قوانینی همچون طلاق و قوانینی همچون ارث و توارث که در قرآن هست ، مباینت چندانی با قوانین موجود در قوانین حقوق قضایی در حد اقل فنلاند ندارد !!!!؟ به جز این که در قوانین فنلاند مرد و زن به یک نسبت ارث میبرند ولی در قوانین شریعت فرزندان ذکور ( پسران ) دو برابر اناس ( دختران ) از ارث بهره مند میشوند واین در صورتی است که فرزندانی وجود داشته باشند !. ولی چنانچه فرزندی وجود نداشت اموال مرحوم به پدر و مادرش میرسد و در این صورت هم پدر دوبرابر مادر از ارث برخوردار میشود !!!!؟
اما تفاوتهایی هم در مسئله طلاق میان قوانین مدرن در فنلاند و نظام شریعت در اسلام موجود است ک اهم آن هم این است که در طلاق به شیوه شریعت اسلام در هر صورت مرد است که تصمیم به جدایی میگیرد اما زن میبایست برای تصمیم درخواست طلاقش دلیل قانع کننده ای برای محکمه ارائه بدهد و در صورت پذیرش محکمه ممکن است طلاق جاری شود و آنهم با شرط نگهداشتن سه ماه ( عده ) .در قوانین فنلاند هردو نفر ذوج به دلخواه خود از حق تقاضای طلاق بنا بر دلایل خاص خودشان به کاملا مساوی و آزادانه و به هر دلیلی برخوردارند.
از نکات دیگر متفاوت و متناقض در شریعت و قوانین حقوقی فنلاند از نظر پروفسور آنتیلا حق حضانت فرزندان است، در فنلاند مادران از جایگاه بسیار قوی و محکم حقوقی برای حضانت و نگهداری بچه ها در صورت طلاق برخوردار میباشند ! و این الزاما به آن معنا نیست که پدران از حقوقی برخوردار نباشند اما میتواند بسیار بستگی داشته باشد به قراردادی که والدین در بین خود قرار خواهند داد و یک سیستم اجتماعی هم بر خوب اجرا شدن آن قرار داد نظارت خواهد داشت . اما در سیستم شریعت حق حضانت عملا برای پدر است ولی بچه ها را در دوران کودکی به مادران میسپارند اگر مادر بپذیرد !! و پدران باید مخارج آنها را تأمین نمایند. و با رسیدن بچه به سنین ۶ و یا ۷ سالگی بچه در اختیار پدر قرار میگیرد.
در زمینه های دعاوی حقوقی ، در دادگاهای شریعت موجود در غرب رضایت طرفین دعوا برای قاضی کفابت میکند برای ختم دادگاه ، البته در بسیاری از زمینه ها تفاوتهایی بین برداشتهای حقوق در شریعت وجود دارد . ممکن است قاضی در مدرسه ای تحصیل کرده باشد که قانونی را طوری دیگری نسبت به سایر مدارس آموزش شریعت تفسیر و توجیه کرده باشند. پروفسور آنتیلا این مورد را تشبیه میکند به نوع قضاوتی که در دادگاهها و دادگاههای تجدید نظر اعمال میشود . پروفسور آنتیلا خاطرنشان میکند که البته قوانین شریعت در دنیای فعلی ما به جز در چند کشور نظیر عربستان سعودی و ایران و پاکستان در جاهای دیگری اعمال نمیشود. این بدان معنی است که قوانین شریعت اسلامی در سایر کشور های اسلامی تحت تأثیر قوه مقننه آن کشور ها است .
یکی از بارزترین تفاوتهای سیستم حقوقی در کشور فنلاند با سیستم شریعت در این است که در سیستم شریعت بدون استثنا قضات همه از میان مردان هستند . ولی در فنلاند بیش ار نیمی از قضات از میان زنان هستند. ولی با وجود این پروفسور آنتیلا تأکید میکند که در عین حال این قوانین قرانی قوانینی برای عصر حجر و یا قرون وسطیی نیستند !! او در ادامه توضیح میدهد که البته ورود زنان به منصه قضاوت در فنلاند نیز بسیار تازه و جدید است و هرگز قوانین به عقب بر نخواهند گشت که مثلا زوجین برای امر طلاق محتاج دلیلی خاص باشند.
اما امام و رهبر عقیدتی بخشی از جامعه مسلمانان فنلاند آقای انس حجار معتقد است چیزهای بسیاری در جامعه مسلمین فنلاند وجود دارد که جای اعمال قانونی آن در قوانین فنلاند خالی است و باید شریعت جای آن را پر کند !!. امام انس حجار توضیح میدهد ، وقتی که قوانین فنلاند هیچگونه قرارداد ازدواجی را در خارج از مرزهای فنلاند و قوانین فنلاند به رسمیت نمیشناسد ، طلاق هم از نظر این قوانین به خودی خود نمیتواند مورد رسمیت قوانین فنلاندی باشد ، برای همین در این زمینه باید برخی از قوانین شریعت به حوزه قوانین فنلاند وارد شود.
پرفسور آنتیلا فکر میکند که ، ده هزار مسلمان عضو جامعه مسلمین فنلاند نیاز به برخی قوانین خاص خود را دارند که میتوان خواسته آنها را به یک رفراندوم اجتماعی سپرد .
از فنلاند برجام ۳ دسامبر۲۰۱۶ !
از فنلاند
۳ دسامبر ۲۰۱۶
۱۳۹۵ آذر ۱۶, سهشنبه
فنلاند یکصد ساله میشود Finland
فنلاند یکصد ساله میشود
باقر رئیس الساداتی
۶.۱۲.۲۰۱۶
وضعیت اقتصادی و اجتماعی فنلاند طی ۶۰ سال با مهاجرت زنان و مردان بیشتری از روستاها به شهرها و کاردر مؤسسات صنعتی و دولتی و …. دچار تغییرات بسیاری شد .فنلاندیها بیشتر محصولات تولیدی خود را چه کشاورزی و جنگلداری و صنایعی همچون معادن و… را به خارج صادر میکردند و وضع خوبی داشتند .اما سالهای ۱۹۶۰ تا ۷۵ و ۸۰ اقتصاد سیر نزولی پیدامیکند ومردم بسیاری به مهاجرت پرداخته وعازم کشورهمسایه ، یعنی سوئد میشوند که وضعیت بهتری برای کار و دستمزد داشت و امورزندگی هم در سطح بالاتری بود . سالهای ۱۹۸۰ اما آتش جنگی که به همت خمینی و آخوند های جنگ طلب در منطقه روشن میشود ،یعنی جنگ برادرکشی بین ایران و عراق نه تنها برای قدرتهای بزرگ استعماری بهشت برین شد بلکه حتی کشور کوچکی همچون فنلاند نیز با فروش سلاح و مهمات نظامی آن هم در بازار سیاه و به چند برابر قیمت از آن بهره های فراوان برد و اقتصاد فنلاند هم بهتر شد . با سقوط کمونیسم و دولت کمونیستی در شوروی ، یعنی از سالهای ۱۹۹۰باز تعادل اقتصادی کمی متزلزل شد اما فنلاندیها بلافاصله خود را ترمیم کرده و با راه افتادن اتحادیه اروپا ، فنلاند جزو اولین کشورهایی بود که به این اتحادیه پیوست و پول ملی خود را از مارک به یورو تعویض نمود، یعنی همان سالهای ورود ما به فنلاند ، پا قدم ما برای فنلاند خوب بود و وضع اقتصادشان شروع به رشد و ترقی بیشتر نمود و این بار مهاجران زیادی هم به فنلاند میآمدند . تاریخ کم صفحه فنلاندعلیرغم کم حجم بودنش اما ، حرفهای زیادی برای نقل کردن در خود دارد چه به لحاظ اقتصاد ، چه به لحاظ سیاست و چه به لحاظ فرهنگ و آموزش . امروزه به جرأت میتوان گفت که فنلاند یکی از پیشرفته ترین کشورها در آموزش و پرورش ، در سیستم های دموکراسی و آزادیهای اجتماعی از قبیل مطبوعات و رسانه های اجتماعی ، و صنعت و رفاه عمومی ، مدرنیته ، و عدالت نسبی اجتماعی ، و برابری مطلق زن و مرد و ….این جور چیزها است . یکصد سالگی فنلاند بر مردم فنلاند و فنلاند دوستان مبارک باد
* اکثر کشور های نوردیک و اسکاندیناوی دارای سیستم های حکومتی پادشاهی هستند .
** امتیاز نفت شمال .
۱۳۹۵ مهر ۲۴, شنبه
دکتر علیرضا رئیس الساداتی Finland
دکتر علیرضا رئیس الساداتی
مراسم دفاع از تز دکترا !
همراه با پروفسور جرارد از واشینگتن آمریکا به عنوان حریف !
مراسم در دانشگاه هلسینکی به هنگام استماع دفاع علیرضا از تز خود .
اعلان قبولی و اخذ دکترای علیرضا و خوشحالی بی حد و حصر من از پیش رفتن یک قدم دیگر پسرم به سوی هدف انسانیش ......
تبریک به او و آرزوی موفقیت های روز افزونش .
اشتراک در:
نظرات (Atom)








